Ini ada satu kisah yang boleh kita jadikan panduan. Ia berlaku ketika satu sesi motivasi. Sebelum memulakan seminar, Prof. K mengeluarkan duit RM100 dari dompetnya. Kemudian wang itu ditayangkan kepada 50 orang pesertanya. . "Siapa nak duit ni?", tanya Prof K. Semua peserta mengangkat tangan. Saya akan berikan duit ni kepada salah seorang daripada kamu, tapi izinkan saya membuat sesuatu dahulu."
Prof. K meramas-ramas duit itu hingga renyuk.
Kemudian dia menunjukkan duit yang sudah renyuk itu dan bertanya :
"Ada sesiapa yang nak duit ni lagi". Hampir semua pelajarnya mengangkat tangan. Prof Kmengangguk dan mencebikkan bibir. "OK, apa kata kalau saya buat macam ni?". Duit RM100 itu dicampakkan dan ditenyeh-tenyeh dengan kasutnya. Prof K memungutnya semula lalu diletakkan di atas meja. Wang kertas itu bukan sahaja renyuk tetapi juga kotor.
"Sekarang siapa nak duit ni?", tanya Prof. K. Selesai dia bertanya, lebih separuh daripada jumlah pesertanya masih mengangkat tangan. "Haa..apa yang boleh kita kutip daripada peristiwa
itu tadi?", tanya Prof. K.
Pesertanya hanya diam, dan sesetengahnya hanya menggelengkan kepala. Mereka masih tidak dapat menangkap apa yang cuba disampaikan oleh Prof K. "Walau apa pun yang saya lakukan pada duit ni, kamu tetap mahukannya. Betul tak? Kamu tahu kenapa? Kerana nilainya tak berubah walaupun dipijak dan ditenyeh dengan kasut. RM100 tetap RM100 walaupun 10 kali dipijak," kata Prof. K. Semua peserta yang mendengar kata-katanya hanya tersenyum.
Prof. K mengaitkan peristiwa itu dengan kehidupan seharian. Sering kali di dalam hidup, setiap orang akan merasai kejatuhan, hati hancur, ataupun dihina. Hinggakan suatu ketika kita akan merasa diri kita tidak berguna langsung.
"Tapi walau apa pun yang telah terjadi, ataupun yang akan terjadi, anda tidak akan hilang harga diri. Bersih atau kotor, renyuk atau licin, anda tetap berharga terutama pada mereka yang disayangi. Harga diri kita bukan datang daripada apa yang kita lakukan atau siapa yang kita kenal tapi siapa sebenarnya kita ..." jelas Prof K.
Mek baca berita harian hari tok tek tentang Nur Sufiah [genius yang masuk Uni of Oxford umur 13 tahun] then terasa sangat terkesan dengan hidup sefamily nya. Mummy nya balik ke Malaysia dan berbakti untuk mengajar anak2 Malaysia untuk jadi genius dalam umur yang muda. Betapa besar nya ujian yang harus di tempuh oleh Nur Sufiah sekeluarga. Maka benarlah kata2 dari Allah S.W.T. "Sesungguhnya aku tidak akan menguji umatku dengan melebihi kemampuan mereka" Makin besar yang kita jalani maka makin besarlah ujian yang akan kita tempuh.
Sama konsep nya bila kita masuk apa2 pertandingan. Kita bermula dengan game yang kecik bila kita menang kita kan pegi to the next level dan seterusnya.
Malam tadik jumpa dengan cdak Mima + Min [sama kolej SATT dolok] then bila tauk how their condition maka aku pun berfikir2 betapa bersyukur nya aku dengan RAHMAT yang aku ada nek tok. Then aku terpikir lah jwak hal aku dengan babe. Memang at first nya sakit tapi promise to myself, there will NO MORE grieving mood. *cross finger*
Bergerak
I try to make a move right now. Even it just a step. I will force myself to do it. I stuck too long at this stage. It is okay for me if i cry while doing a move. Cause i know it hurt. Thanks to all my friend for always beside me no matter how many time i cry in front of them. They still always beside me and always be with me no matter what.
Hopefully, in this Fasting Month i will be more patient and strong than usual. Amin...
Hopefully, in this Fasting Month i will be more patient and strong than usual. Amin...
when u find a way with PULLSTOP
We had a graduation day last weekend. It is not really happening a guess
I saw a lot faces that i recognized. Than realized that may be we will not meet again. :( Tired!!! working for two days. Even i dont think that i really involved in this event. [apa jak la]
My love is My Flaws
One of my big weakness. Loosing my LOVE one. Phobia with it. I believe everything has the beginning and the ending but my heart will not easily accept it. No matter who you are in my life. As long as i <3 u, for sure i'm afraid of loosing you. May be i start to understand what LOOSING mean.
Rindu
This morning, while i'm on my way to office i saw a little kid been kissed n hug by his mom. JEALOUS!!!! Recall when i'm still young. My parents always do that every morning before i go to school. I missed that moment. Uwawawawa mok balit!!!
Tears again ka?
Iboh lah nangis agi ok? Berenti gik nangis. Nangis banyak nie pun xkan mengubah semua nya bah. Kenak degil glak mata tok mok berenti nangis? Kenak tok? Pahal x mok berenti nangis? Kenak susah glak hati tok nak d pujok? Brapa ribu kali dah ku nangis. Kenak gik jwak mok nangis? Kenak mesti aku macam tok? Bukan kan aku dah primosi aku x kan give up agik? Apa agik ku patut polah to stop this tears?
Akibat nya...
Having a great weekend with, erol, pit [erol's freind], kak zu cause my leg rasa macam nak tanggal. adoh!!!! 2 hours menyumbangkan suara d karaoke balit ya mek 3 [erol, pit & me] hilang suara.. nah gik rasa. P petang sabtu ya nang best dapat nagga AWAL ASHARI d teater fsgk. Wah hensem ehhhh p gambar belom up load gik.
hensem nya ehhh adoh2
Hari marek [ahad 2 agos] ya rabbi mek 2 kak zu mabok notebook d kerja erol. bercarik dengan notebook adek nya arum bulak wisma saberkas ya 7 kali turun nait mek 3.... pening mek 2 kak zu d kerja nya. P apa2 pun kak ya mek 2 kak zu g shopping. carik barang kak zu k nya pg BTN. Jalan2 kak HOCK LEE jumpalah mek 2 tek dengan HEEL yang begitu kacak. Tiba-tiba *tettttttttt* aku bertukar rasa dari rasa nak beli wedges alu rasa nak beli HEEL.
P heel ya nang kacak glak bagi aku lah... sebab aku dah suka.
Hari marek [ahad 2 agos] ya rabbi mek 2 kak zu mabok notebook d kerja erol. bercarik dengan notebook adek nya arum bulak wisma saberkas ya 7 kali turun nait mek 3.... pening mek 2 kak zu d kerja nya. P apa2 pun kak ya mek 2 kak zu g shopping. carik barang kak zu k nya pg BTN. Jalan2 kak HOCK LEE jumpalah mek 2 tek dengan HEEL yang begitu kacak. Tiba-tiba *tettttttttt* aku bertukar rasa dari rasa nak beli wedges alu rasa nak beli HEEL.
Subscribe to:
Posts (Atom)
